Het gaat weer goed met de hoveniersbranche. In 2015 steeg onze totale omzet met ruim 7% in vergelijking met het jaar ervoor. Een mooi resultaat en ook de verwachtingen voor de komende periode zijn positief. Er wordt meer gebouwd en meer verhuisd. Kortom, er is werk aan de winkel voor de hoveniers!

Nu alle aandacht weer wordt opgeëist door drukte binnen het bedrijf, ben je als ondernemer niet echt bezig met de ‘markt van morgen’. Toch zou je dat wel moeten zijn. Ik vroeg laatst een vertegenwoordiger uit de bouwwereld wat zijn sector van de afgelopen crisisjaren heeft geleerd. Zijn antwoord was dat bouwbedrijven veel energie gestoken hebben in het terugdringen van de faalkosten en het beter naar de klant luisteren. Inmiddels is de bouw weer stevig aangetrokken en over tot de orde van de dag. Zou de les van de crisis zijn blijven hangen?

Voor onze branche is het duidelijk dat wij buiten de traditionele bouwketen moeten gaan denken. Groen is geen decoratie meer, geen sluitpost op de begroting en ook geen kostenpost. Wij zouden ons veel meer bewust moeten zijn van de waarde, die wij met groen toevoegen en dat ook uitdragen.

Met het concept van ‘De Levende Tuin’ hebben we een sterk instrument in handen om de tuineigenaar te overtuigen van de groene mogelijkheden. Met ons vakmanschap zijn we in staat om groene oplossingen te realiseren. Mijn oproep aan de ondernemers in de hoveniersbranche is: denk vooruit! Er ligt een markt voor ons open, die we samen verder kunnen ontwikkelen en tot bloei brengen. Een markt van functioneel groen in de tuin, gekoppeld aan klimaat, gezondheid, biodiversiteit en ook gewoon lekker genieten. Om die ontwikkeling kracht bij te zetten is samenwerking het sleutelwoord. Samenwerking om de tuin nog hoger op het wensenlijstje van de consument te krijgen en samenwerking om het vakmanschap verder te ontwikkelen en te zorgen dat er voldoende goede vakmensen voor de bedrijven beschikbaar zijn.

Maak in de drukte van vandaag ook ruimte om vooruit te denken over de markt van morgen. Niet alleen om beter voorbereid te zijn, maar ook om nieuwe kansen niet onbenut te laten.

Egbert Roozen, directeur
Branchevereniging VHG