“In de huidige economie is het zaak om alles dat voorbijkomt aan te pakken”. Is dit de beste strategie? Hoe verhoudt zich dat dan tot “Focus is winst” ???

In een levendige workshop neemt Robert Homsma u mee langs het pad van kansen, bedreigingen, teleurstellingen, successen en wat al niet meer, dat de hovenier als verkoper van zijn diensten vrijwel dagelijks gaat. Met controversiële stellingen en soms onalledaagse oplossingen probeert hij de deelnemers te prikkelen, op een creatieve manier na te denken over steeds terugkerende vragen:

  • Is deze opdracht wat voor mij en geldt dit ook andersom?
  • Is deze klant wat voor mij en geldt dit ook andersom?
  • Draagt dit bij aan mijn doelstellingen?
  • Begrijp ik de klant?
  • Begrijpt de klant mij?
  • Communiceer ik wel goed?
  • Waarom gaat het goed / waarom gaat het mis?

Als salesmanager bij TSD voert Robert Homsma dagelijks gesprekken met Hoveniers en die gaan naast ondernemersgereedschap, vrijwel altijd ook over ondernemersvraagstukken. Vanuit een oorspronkelijk technische achtergrond kan hij putten uit ruim 30 jaar ervaring in zakelijke (klanten)contacten. Desondanks is elk (klant)contact ook voor hem weer een ontdekkingsreis: “Het is geen exacte wetenschap, je kunt nooit op de automatische piloot en daardoor blijft het altijd boeien”. Met praktische voorbeelden en de nodige humor geeft hij inzicht in zijn eigen ontdekkingsreizen en datgene dat hij met vallen en opstaan heeft geleerd. Voor degenen voor wie het klantencontact niet het favoriete onderdeel is van het ondernemerschap geeft hij voldoende tips om het toch leuk te gaan vinden. Voor degenen die wel graag communiceren met klanten biedt hij voldoende inspiratie om een leerzame en plezierige workshop te ondergaan.